Vilkår og betingelser

 

Disse betingelsene gjelder fra 1.januar 2023 og erstatter alle tidligere versjoner

  1. Oppdragstaker (Sonic City AS) tar forbehold om prisendringer dersom oppdragsgivers beskrivelse av oppdraget ikke samsvarer med hvordan arbeidet utvikler seg underveis i avtaleperioden. Oppdragstaker plikter å varsle oppdragsgiver så fort dette blir kjent. 

  2. Dersom det viser seg at oppdragstaker må dekke større utlegg for oppdragsgiver er oppdragsgiver forpliktet til å dekke utlegget og  oppdragstaker har rett til å kreve umiddelbar betaling fra oppdragsgiver ved å sende en a-konto faktura på beløpet.

  3. Oppdrag faktureres i slutten av hver måned eller ved oppdragets slutt etter oppdragstakers valg dersom ikke annet er avtalt.

  4. Ved oppstart har  oppdragstaker rett til å gjøre en kredittvurdering av oppdragsgiver. Dersom kredittvurderingen ikke vurderes som tilfredsstillende har oppdragstaker rett til å kreve forskuddsbetaling. Dersom oppdragsgiver ikke betaler slikt forskudd, har oppdragstaker rett til å heve kontrakten og kreve erstattet sitt økonomiske tap som følge av hevingen.

  5. All utleie skjer fra oppdragstakers lokaler. Ved frakt/reise tilkommer fraktkostnader.
    Alle ekstrakostnader som forårsakes av leverings- og transporthindringer og som ikke kan tilregnes oppdragstaker,
    belastes oppdragsgiver som fraktkostnader.

  6. Dersom oppdragsgiver står for transport, skal transport foregå i egnet kjøretøy og utføres på forsvarlig måte. Oppdragstaker har rett til å underkjenne transportmiddel og lastesikring. Oppdragstakers utstyr skal ikke transporteres uten tilhørende flighter.

  7. Oppdragsgiver plikter å behandle leieobjektet og eiendeler for øvrig med tilbørlig aktsomhet. Oppdragsgiver plikter å erstatte all skade eller tap som blir påført av dem selv eller andre som de gir adgang til leieobjektet eller eiendelene for øvrig. Dette gjelder også skade på andres eiendeler som skjer ved  bruk av oppdragstakers utstyr.
    Ev. tap må være dokumenterbare. Skade eller tap på oppdragstakers utstyr, forårsaket av oppdragstakers bemanning kan ikke belastes oppdragsgiver. 

  8. Oppdragstaker har til enhver tid rett til å foreta inspeksjon av leieobjektet og kontrollere at oppdragsgiveren overholder sine plikter i henhold til avtalen.

  9. Muntlig og skriftlig bekreftelse av tilbud er bindende.
    - Ved avbestilling av enkeltoppdrag senere enn 30 dager før oppdraget, faktureres 50 % av avtalt samlet vederlag.
    - Ved avbestilling av enkeltoppdrag senere enn 14 dager før oppdraget, faktureres 100 % av avtalt samlet vederlag.
    - Ved avbestilling av turné (5 eller flere enkeltoppdrag), senere enn 50 dager før det første oppdraget, faktureres 50 % av samlet avtalt vederlag.
    - Ved avbestilling av turné (5 eller flere enkeltoppdrag), senere enn 30 dager før det første oppdraget, faktureres 100 % av samlet avtalt vederlag.
    Ved kansellering/heving av kontrakten fra oppdragstakers side grunnet oppdragsgiver forhold, eksempelvis ved manglende kredittverdighet, skal avbestillingsgebyr dekkes i samsvar med ovennevnte. Endring av oppdragets gjennomføringsdato regnes som kansellering.

  10. Partene bærer intet ansvar, risiko eller oppgjørsplikt  ved manglende eller forsinket levering som følge av forhold utenfor partenes kontroll. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, naturkatastrofer, terror, streik eller annen arbeidskonflikt, mangelfull eller skadet infrastruktur og brann.
    Forhold som er kjent ved kontraktsinngåelse regnes ikke som forhold utenfor partenes kontroll.

  11. Oppdragsgiver skal stille med bærehjelp dersom oppdragets omfang krever det.

  12. Oppdragsgiver plikter å dekke reise, kost og losji under hele oppdragets varighet. Ved sammenhengende arbeidstid over 10 timer forventes det et fjerde måltid.
    Oppdragstakers teknikere skal ha enerom med eget bad. Ved mangel på måltider faktureres diett etter statens satser.

  13. Økonomiske utlegg i forbindelse med oppdraget utover det som er avtalt vil bli viderefakturert oppdragsgiver, med 10% påslag. Se også pkt. 2.

  14. Arbeid utover det som er å anse som teknikers normale ansvarsområde, vil bli fakturert som tillegg etter nærmere avtale. Eks: kjøring, turnéledelse, post-produksjon, advancing etc.

  15. Reisedager faktureres med 50% av avtalt dagshonorar, dersom ikke annet er avtalt.
    Hjemreise telles som reisedag dersom ikke tekniker er i Oslo sentrum innen 12:00

  16. Dersom det er feil på utstyret ved eller etter montering skal oppdragstaker søke å rette opp i feilen så langt det lar seg gjøre innenfor det som må ansees for å være rimelig. Oppdragstaker er ikke ansvarlig for tap oppdragsgiver måtte få som følge av feil på oppdragstakers utstyr som oppstår i leieperioden.

  17. Ved inngåelse av avtale plikter oppdragstaker å levere det avtalte produktet eller tjenesten til avtalt tid. Oppdragstaker plikter, så langt det lar seg gjøre,
    å løse ev.bemanningsproblemer som måtte oppstå pga sykdom eller andre uforutsette hendelser.

  18. Ved udokumentert uteblivelse fra oppdragstakers side kan oppdragsgiver kreve erstatning for direkte og dokumenterbart tap dersom uteblivelsen ikke skyldes forhold som ligger utenfor oppdragstakers kontroll. Ansvaret er i alle tilfeller begrenset til verdien av oppdragstakers oppdrag.

  19. All informasjon som partene blir kjent med i forbindelse med gjennomføringen av kontrakten, herunder kontraktens innhold, forretningsrelatert informasjon, personopplysninger,immaterielle rettigheter og know-how, skal behandles konfidensielt, og ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten samtykke fra den andre parten. Taushetsplikten er ikke til hinder for at opplysninger utleveres dersom dette er påkrevd etter lov eller forskrift. Partene skal sikre at ansatte, oppdragstakere, underleverandører og tredjeparter som partene engasjerer eller benytter, pålegges taushet om forhold som nevnt ovenfor. Taushetsplikten løper under kontraktsperioden og etter kontraktens opphør.